Det er noe beroligende ved å se seilbåter skli forbi langs kysten en sommerdag. Tenker du ikke hvor fint det må være å sitte på dekk i sola mens du hører vannet skvulpe rundt skroget? Seiling er en aktivitet med mange aspekter. På en seilbåt får du brukt alle sanser, hodet og kroppen. Selve seilingen kan bare læres i praksis, mens læren om vindretninger, havstrømmer og kartlesing er teoretiske felt vi kan lese om før vi drar ut på havet. Noe av det viktigste å kunne ombord på en seilbåt, er å vite forskjellen på seil, når og hvordan de skal brukes.
To hovedseil
Det er mange typer seil og noen eiere av seilbåter har en lang rekke seil i forskjellig form og størrelse. Som oftest begynner man med de to hovedtypene seil som man ikke kan seile uten, og deretter bygger man sakte, men sikkert på samlingen. Det vanligste seilet kalles rett og slett hovedseilet, og deretter følger Jib, Genoa og Spinnaker. Som et grunnlag må hver båt ha råseil og sneiseil. Under disse to begrepene finner vi mange underkategorier. Seil som går innunder kategorien sneiseil er blant andre djunkerrigg, spririgg, bermudarigg, latinerrigg, gaffelrigg og gunterrigg.
Hamp og kunstfiber
Seil kan lages av en lang rekke tekstiler og naturfibre, og gjennom århundrene har man erfart hva som fungerer best i forskjellige vær- og lysforhold. Nå for tiden lager de aller fleste produsenter rundt omkring i verden seil av kunstfiber, men tidligere var det vanligste materialet lin og hamp. Bomull var det mest brukte materialet i seilproduksjon frem til begynnelsen av det tjuende århundret. Stoffet veier lite, noe som er en sentral faktor i kvaliteten til seilene, men det ble ødelagt av sterk sol. Tekstil kan faktisk bli solbrent, og mister styrke da fibrene blir brent av det sterke sollyset. Lyset ute på havet er fryktelig sterkt, og fibre blir brent og seilet kan dermed få flenger og rifter i sterk vind.
Sterke sømmer
Vedlikehold av seil er viktig, og man skal for all del ikke legge ut på en lang overfart uten å sjekke seilenes sømmer. På Gran Canaria og i Panama finner man mange havner med syverksted for reparering av seil, siden disse to stedene er utfartsårer for overfarten mellom Europa og det karibiske hav. Her brukes symaskiner med tjukke nåler som er lagd spesielt for seil. Langs Stillehavskysten av Panama er det mange som ønsker en forsterking av seilene sine før de reiser ut fra Panamakanalen og seiler i en hel måned før de er fremme på de franske øyene.